HeLaiaN DeMi HeLaiaN

22 February 2011

Tamparan Itu Manis...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Kadang-kadang bila difikirkan semula, manis rasanya apabila ditampar. Manis rasanya apabila dicubit. Sungguh pelik bunyinya tapi itulah kebenaran. Pasti ramai yang melayang fikirannya ke arah perhubungan suami isteri yang romantis. Suami isteri yang baru mendirikan masjid. Saat-saat berbulan madu, semuanya pasti rasa manis. Walaupun ditampar, pasti tamparnya tampar yang manja. Walaupun dicubit, pastinya cubit-cubit sayang. Maka, semuanya akan terasa manis semanis madu. Tapi tunggu dahulu! Tarik kembali layangan minda anda sebelum ia menerawang lebih jauh lagi. Takut-takut nanti hilang arah pula ia melayang.


Ana belum lagi berkahwin untuk menceritakan pengalaman diri bertamparan dan bercubitan dengan si suami. Jadi, dari mana datangnya rasa manis itu kalau bukan dari sang suami? Inilah yang ingin ana kongsikan. Semoga sahabat-sahabat dan akhwat sekalian dapat juga mencari kemanisan yang ana dapat ini. Ana memperolehnya melalui satu ikatan yang terjalin antara ana dan si dia. Kadang-kadang, bila si dia berada di depan mata, rasa endah tak endah sahaja. Kebiasaan telah mengatasi diri dan menyebabkan ia menjadi biasa-biasa sahaja. Tiada kelainannya. Tetapi apabila si dia itu hilang di mata, layar minda terus berputar mempertontonkan kembali saat-saat bersamanya. Walaupun kadang-kadang saat itu tidaklah indah untuk diingat kembali. Tapi, ana dapat rasa akan kemanisan itu. Kadang-kadang, ana jadi tersenyum sendiri bila mengenangkannya. Kadang-kadang, terngiang-ngiang suaranya. Kadang-kadang terdengar-dengar dehemnya. ‘Hai, macam sudah dilamun cinta pula enti ini.’ Ya! Ana memang sudah dilamun cinta!


Cinta kepada akhwatku kerana kami berukhwah kerana Allah. Cinta kepada sahabatku kerana kami berukhwah kerana Allah. UKHWAH. Kalimah inilah yang telah menukarkan tamparan yang penuh berbisa menjadi detik manis yang dikenang. Kalimah inilah yang telah menukarkan cubitan yang menggigit menjadi saat indah yang diingati. Betul apabila dikatakan saat-saat yang indah dan akan dikenang adalah apabila detik itu disulami dengan gelak tawa dan senyum seindah suria. Tetapi pada ana, tanpa itu semua pun akan tetap menjadikan suatu detik itu bermakna dan dikenang. Ukhwah telah membezakannya. Malah lebih indah lagi apabila ukhwah itu adalah kerana Allah.


Ana sendiri telah merasainya. Lagi-lagi apabila tinggal serumah dengan mereka. Setiap detik masa bersama. Pahit, manis, masam dan masin ditelan bersama. Suka, duka, gelak dan tangis berpadu bersama. Segala rencah kehidupan dalam berukhwah lebih dirasai. Kerana kami lebih dekat. Tidur banyak bantal, tapi alas kami tetap yang satu. Sebilik mandi dan setandas, walau kami guna berlainan waktu. Saling beribadah bersama, dan saling ingat-mengingati. Walau terkadang kami sama-sama terleka. Itulah yang kami rasa. Maksud ana, itulah yang ana rasa. MANIS!


Buat akhwatku.. Ana yang kini berada dalam minda sedar secara 100%, tidak dipaksa atau ditekan oleh mana-mana pihak, menaip dengan hati yang rela dan ikhlas, dengan ini ana ingin nyatakan bahawa... ANA SAYANG DAN CINTAKAN ENTI SEMUA KERANA ALLAH..



3 comments:

  1. awww... so sweet... betul3! bertamparan and bercubitan.. hehe.. hikari <---mangsa kejadian.. dari matrik smpai la usm.. sob3..
    anyway, kenangan itu indah!

    ReplyDelete
  2. nanti ana tampar~cubit anti sampai lebam~rasakan~muahaha~

    ReplyDelete